Τι γίνεται μ΄ εκείνο το έρημο στέγαστρο στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης; Ούτε το γεφύρι της Αρτας να ήταν... Εκτός του οτι η κατάρρευσή του στοίχισε τη ζωή σε έναν συνάνθρωπό μας, εκτός του οτι είχε πέντε τραυματίες, εκτός του οτι προκλήθηκαν άγνωστης έκτασης αρχαιολογικές ζημίες, αποτελεί και μια ιστορία υπερτιμολογήσεων χωρίς προηγούμενο. Τώρα γίνεται πάλι εδίο αντιπαράθεσης...
Ο Πέτρος Τατούλης, υφυπουργός Πολιτισμού, ήδη από τον Απρίλιο του 2004 είχε ανακοινώσει (ενώ οι εργασίες για την τοποθέτηση του στεγάστρου βρισκόταν σε εξέλιξη) ότι όχι μόνο ο χώρος θα ήταν επισκέψιμος, αλλά και η είσοδος θα ήταν δωρεάν. Ετσι, έγινε το κακό την ώρα που βρισκόταν από κάτω ομάδα τουριστών… Ουδείς είχε δώσει σημασία σ΄ αυτά που έλεγαν οι εργάτες, ότι «ακούγονται τριγμοί από την κατασκευή». Το έργο είχε δημοπρατηθεί το 1999 από την Αρχαιολογική Εταιρεία με προϋπολογισμό 3,1 δις δρχ. (9.115.600 ευρώ), η σύμβαση υπογράφηκε για ποσό 7 δις δρχ. (20,6 εκατ. ευρώ) και το συνολικό κόστος έφθασε τελικά τα… 40,6 εκατ. ευρώ! Δηλαδή 346% πάνω από την αρχική δημοπράτηση! Το έργο που είχε ενταχθεί και στο Β΄ ΚΠΣ και στο Γ΄ ΚΠΣ, τον Ιούλιο του 2004 απεντάχθηκε και η δαπάνη καλύφθηκε από εθνικούς πόρους! Τον Σεπτέμβριο του 2005 κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου από κοινοπραξία τεχνικών εταιρειών, μία από τις 55.000 χαλύβδινες ράβδους που συγκρατούσαν το στέγαστρο τσάκισε και το στέγαστρο σωριάστηκε πάνω στα κεφάλια των ανίδεων τουριστών που είχαν πάει να θαυμάσουν την περίφημη πόλη της αρχαίας Θήρας! Η πλάκα είναι ότι ενώ το έργο κατασκευαζόταν μέσα σε επισκέψιμο αρχαιολογικό χώρο ιδιοκτησίας του υπουργείου Πολιτισμού, το υπουργείο δεν είχε καμία απολύτως σχέση με το έργο (αν και πλήρωνε)! Αναθέτουσα αρχή και φορέας υλοποίησης ήταν η «Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία» (ΝΠΙΔ) που διοικούσε και επέβλεπε το έργο μέσω μιας εταιρείας τεχνικών συμβούλων στην οποία η Αρχαιολογική Εταιρεία είχε αναθέσει τα σχετικά καθήκοντα. Το σχήμα αυτό διαχείρισης είχε επιλεγεί επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ. Η Αρχαιολογική Εταιρεία, όμως κάνει μεν αρχαιολογικές ανασκαφές, αλλά δεν ασχολείται με τεχνικά έργα ούτε διαθέτει τεχνική υπηρεσία. Η εταιρεία είχε αναλάβει έναντι ιδιαίτερα παχυλών αμοιβών τα ίδια καθήκοντα για πολλά μεγάλα έργα που χρηματοδοτούντο κατά το παρελθόν από το υπουργείο Πολιτισμού. Μέσω δε μιας άλλης εταιρείας των ίδιων προσώπων, εξασφάλιζε πόρους και κοινοτικά κονδύλια. Η τελευταία αυτή εταιρεία, μάλιστα, υπήρξε ο σύμβουλος διαχείρισης του υπουργείου Πολιτισμού στο Β΄ ΚΠΣ και στο Γ΄ ΚΠΣ τόσο επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ όσο και επί ΝΔ, έχοντας διατελέσει σύμβουλος του πρώην γ.γ. Χρ. Ζαχόπουλου.
Τι γίνεται τώρα με το μισογκρεμισμένο στέγαστρο; Η Πολεοδομία Θήρας, αρνείται να εκδώσει σχετική οικοδομική άδεια. Και το υπουργείο Πολιτισμού προωθεί για ψήφιση στη Βουλή τροπολογία στο νομοσχέδιο για τους Μεσογειακούς Αγώνες, που προβλέπει την έκδοση κοινής υπουργική απόφασης μεταξύ των υπουργών Πολιτισμού και ΠΕΧΩΔΕ, που θα επέχει θέση οικοδομικής άδειας. Με την τροπολογία αυτή δίνονται όροι δόμησης στον αδόμητο αρχαιολογικό χώρο για την προστασία των αρχαίων και έτσι θα νομιμοποιούνται όλες οι κατασκευές (φυλάκια, δεξαμενές ομβρίων, εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού, κυλικείο και το νέο στέγαστρο του Ακρωτηρίου). Ετσι ξεκίνησε μια αντιπαράθεση ανάμεσα στο νομάρχη Κυκλάδων και τον ανασκαφέα του Ακρωτηρίου Χρήστο Ντούμα. Ο νομάρχης έβγαλε ενημερωτικό δελτίο για να διαφωτίσει το κοινό θέτοντας μια σειρά ερωτημάτων, όπως το ότι «η υποβληθείσα μελέτη που κατετέθη για αναθεώρηση της υπάρχουσας άδειας δεν είχε θεωρηθεί και εγκριθεί από καμία δημόσια υπηρεσία», ενώ «υπήρχαν φήμες ότι είχε αλλοιωθεί αυθαίρετα η εφαρμογή της πρώτης μελέτης με μεταφορά της θέσης των υποστυλωμάτων». Και ο κ. Ντούμας ανταπαντά λέγοντας ότι «η τεχνική υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού, που είχε εγκρίνει την αρχική μελέτη για το στέγαστρο του αρχαιολογικού χώρου του Ακρωτηρίου, δεν θεωρείται κρατική υπηρεσία από τον κ. νομάρχη;» Υποστηρίζοντας επιπλέον ότι οι μετατροπές που έγιναν στην αρχική μελέτη, υπαγορεύτηκαν από την ανάγκη προστασίας των αρχαιοτήτων. Και αναρωτιέται πώς είναι δυνατό οι μετατροπές αυτές να περιήλθαν σε γνώση του Γραφείου Πολεοδομίας από «φήμες» και να χαρακτηρίζονται ως αυθαίρετες, όταν ακριβώς για τις μετατροπές αυτές ο εργολάβος υπέβαλε επίσημα αίτηση για αναθεώρηση της οικοδομικής αδείας; Αξίζει να σημειωθεί ότι για τη νέα μελέτη του έργου υπάρχει ένα κονδύλι 12 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση από την ασφαλιστική εταιρεία του στεγάστρου, ενώ τα υπόλοιπα θα δοθούν από την κατασκευάστρια κοινοπραξία.
Εμείς από την πλευρά μας, ως πολίτες αυτής της έρημης χώρας, δεν έχουμε να πούμε άλλο: φτιάχτε επιτέλους ρε καραγκιόζηδες το στέγαστρο που κόστισε ένα σκασμό λεφτά στον ελληνικό λαό κι αφήστε τα γινάτια!...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου